världens enklaste muffins

Här kommer ett recept på världens enklaste muffins!

Ingredienser för 9 stora eller 18 normalstora:

50 gram smör
3 ägg
2 dl socker
1 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
(4 msk kakao om man vill göra chokladmuffins)

Gör så här:

Sätt ugnen på 225 grader.
Sätt ut pappersformar på en plåt eller smörj muffinsplåten lätt.
Smält smöret.
Vispa ägg och socker riktigt pösigt.
Tillsätt mjölk och smör.
Blanda vetemjöl och bakpulver (och ev kakao om man vill ha det) i en egen bunke och rör sedan ner det i smeten.
Tillsätt någon av fyllningarna.
Klicka ut smeten i pappersformarna och grädda mitt i ugnen ca 20 minuter för stora och ca 12 minuter för normalstora.

Som fyllning kan man ha bär, tex hallon, blåbär eller björnbär ca 200 gram.
Blockchoklad eller kvalitetschoklad, hackad ca 100-200 gram.
Sylt, lägg då en klick i mitten av varje muffins innan dom gräddas.

För garnering kan man strö lite florsocker strax före servering, eller pensla på smält choklad. Det går inte att misslyckas!
Jag själv föredrar att göra med kakao i smeten, för jag tycker att chokladmuffins är mycket godare :-)




Idag gjorde jag chokladmuffins med bitar av mörk choklad i, dags att provsmaka!







Kommentarer
Spessartin

Idag är faktiskt en regnig dag, kanske skulle jag fråga Månsan om vi skall ta och baka lite, det ger ju go värme när det är sådär rått och otrevligt ute... får se, nu har jag råkat åka på ischias igen, jävla skit. Blir iofs alltid bättre när jag blir varm och rör mig, men när jag blir kall så blir det värre. Saken är den att det går ju inte att göra så mycket, för det mesta gör ju ont när man har ischias, förutom att sitta helt rakt på en stol...

2009-06-18 @ 07:56:35
URL: http://spessartin.blogg.se/
Marielle

Tack för alla baktips =)Kan behövas nu efter tredje dagen hemma sjuk med sjukt barn =)



Tack så mycket för din gulliga kommentar på min blogg. Era kommentarer betyder så mycket.

2009-06-18 @ 09:44:49
URL: http://marielleekener.blogg.se/index.html


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & Muffins

Bloggen om bakverk & träningsvärk

RSS 2.0