allting blir vad du själv gör det till

Jag är numera ägare till 2 stycken vildkatter. Dom klättrar i alla träd dom kommer åt och springer omkring ute hela dagarna, inte så konstigt att dom älskar att vara här. Får se hur det ska gå när vi ska åka hem igen sen, haha. Dom är ute i trädgården just nu och Johan har fullt sjå med att borsta dom, även det älskar dom och rullar omkring fram och tillbaka. Härligt att se att dom har det bra här, liksom vi.

Vi hade en superskön kväll igår. God middag, tapas och gott rödvin till det. Lugn och skön musik och tända ljus ute på altanen, mer kan man nog inte begära faktiskt. Till efterrätt blev det hembakad rabarberpaj med vaniljsås som jag gjorde igår eftermiddag av rabarber direkt från trädgården. Hur underbart är inte det? Fantastiskt gott var det och det var kul att baka, eftersom det var ett tag sedan som jag gjorde det nu. Så blir det när man är borta på semester :-)

Idag började vi med långfrukost och nu har jag själv precis fått i mig dagens första kopp kaffe. Vädret är lite blåsigt och mulet, men vem bryr sig? Bara jag får vara ledig så är jag nöjd, det finns alltid saker man kan hitta på även fast vädret inte är perfekt. Allting blir vad man själv gör det till!

Vi ska snart svida om till träningskläder och cykla iväg till löparspåren, idag blir det den kortare rundan på 6,5 km. I morgon satsar vi på 7,5 km igen. Sen får vi se vad eftermiddagen och kvällen bjuder på.

Hoppas ni har det lika gott som vi!

underbara vardag

Redan onsdag & dagarna bara flyger iväg!

Resan till Göteborg i måndags var regning kan man säga, men det gjorde inte så mycket för det var ju lika mysigt ändå. Vi strosade omkring på stan, i femman, fikade på ett supermysigt cafe´1806 och åt middag på en grekisk restaurang.

Igår började vi dagen med löpning, det blev 7,5 km i spåret i skogen. Efter det blev det bastu och dusch.  Vilken härlig start på dagen, underbar känsla! Sen fortlöpte dagen med den obligatoriska fikan på Marinan i hamnen, underbart ställe. Det är så skönt att sitta där och lyssna på vattnet och titta på alla båtarna som ligger i hamnen och som åker fram och tillbaka. På kvällen tog vi en rejäl cykeltur och hamnde sen på Örnäs och tog plats på en brygga och bara njöt av utsikten.

Idag har svärföräldrarna åkt till Göteborg för att stanna tills på fredag, så vi och katterna har hela huset för oss själva. Vi ska alldeles strax cykla ner till hamnen för att äta lunch, det blir bakad poatis med någon röra. Hur gott som helst. Och kvällen tänkte vi spendera på den inglasade altanen med tapas och rödvin.

Livet är underbart!

semestrar i åmål

Vi har haft en fantastisk start på våran semestervecka i Åmål. Katterna lever livet och är ute mest hela dagarna och äter gräs och klättrar i träd. Vi kom hit i fredags och eftersom vädret inte varit så bra så har det blivit mycket läsning på altanen, mysigt det också. Goda middagar varje dag och självklart kaffe på Marinan i hamnen.

Idag började vi dagen med en springtur i skogen på 6,5 km. Härlig start på dagen mina vänner! På tisdag siktar vi in oss på 7,5 km rundan, det är underbara löparspår här. Sedan  blev det morgonkaffe i hamnen och lite senare på dagen åkte vi ut på Vänerna med båten. Jag älskar verkligen hamn/båtlivet. Det är så skönt.

Imorgon tar Johan och jag tåget till Göteborg över dagen. Bara en liten utflykt för att shoppa lite och äta god middag på någon mysig restaurang. Tåget går tillbaka redan samma kväll och under den tiden får svärföräldrarna ta hand om katterna. Sedan får vi se vad resten av vecken bjuder på, har en känsla av att den kommer gå i samma spår.

Nu är det dags för kvällsfika och film, ha det gött!

klarälvsbanan

I går cyklade vi alltså Klarälvsbanan som går från Hagfors till Karlstad och som är 9 mil lång. Vi hade otrolig tur med vädret och hade sol i stort sett hela dagen. Och vilken fantastisk tur det var! Vacker natur, en massa djur på ängarna längs med vägen och mysiga rastplatser. Det gick lättare än vad jag trodde och hela turen tog oss cirka 7 timmar från start till mål med alla raster inräknade. Inte så illa pinkat med andra ord. Det var en underbar cykeltur och jag rekommenderar verkligen alla som bor här i Värmland och göra det, det är en upplevelse i sig. Vi ska faktiskt göra det till en tradition, härligt!

Här började vi i Hagfors

Helt fantastisk utsikt

Hästar fanns det överallt längs med hela banan :)

Full fart Johan!

Fika vid "Kalles rastplats"

6 mil avklarade, "bara" 3 mil kvar

Välbehövlig mosbricka i Forshaga

Snart hemma, yeah!!

Efter 9 mils trampande så cyklar jag i mål, puh! Dock fortfarande ett par km kvar hem...

Johan äntligen i mål :)

utflykt via klarälvsbanan

Nu är det äntligen våran tur att gå på semester kära vänner, och det känns självklart underbart. Som man har längtat och den kunde nästan inte ha börjat bättre. Jag sov länge efter nattens jobb och kom inte ur sängen förrens kl 16, men har man semester så har man och då ska man väl unna sig "sovmorgon".

På kvällen bestämde vi oss för att låna bil och åka ut till Fiskvik och ha lite picknick. Räk och kycklingsallad, lite rödvin, klippor, vatten och kvällsol...då kan det knappast inte bli bättre. Det var så skönt att komma iväg och bara lyssna på vågorna och koppla av och stressa ner. Lite skog och vatten är allt som behövs för att man ska komma ner i varv.

I morgon ska vi ut på en lång cykelutflykt. Klockan 06.30 ska vi ta bussen upp till Hagfors och sedan cykla Klarälvsbanan hem igen. Det är en nätt liten sträcka på 9 mil bara. För er som inte vet så är det en jättefin cykel led precis hela vägen, man cyklar aldrig på en trafikerad väg. Och längs med vägen kan man stanna och fika på olika ställen och bada vid olika rastplatser. En helt perfekt utflykt och det ska tydligen varit mycket fint. Johan har cyklat den en gång innan men för mig blir det premiär imorgon. Så idag blir det att förbereda inför morgondagen helt enkelt och packa det som ska med i mat och klädväg.

dags för ny resa

I maj var vi på Mallorca 1 vecka, det var våran 2a resa tillsammans utomlands. I mars året innan var vi i Polen. Det är fantastiskt att få uppleva olika ställen med sin sambo. Nu planerar vi för fullt för våran 3e resa som kommer ske under januari. Vi har redan sett ut resemål och hotell, nu är det bara själva bokningen kvar. Som nattarbetare behöver man lite extra solljus under den tiden på året och det är alltid skönt att ha någonting att se fram emot. Jag längtar redan!

tjejkväll & rödtjut!

I kväll kommer dessa två flickor hem till mig för lite tjejsnack och rödvin!

Frugan, Emma & Melanie sommar 2007

give me an amen!

Efter att ha jobbat måndag och tisdag så är jag nu ledig onsdag & torsdag. Kör långveckan på jobbet nu och har sedan kvar fredag, lördag och söndag. Men på måndag morgon när jag går av mitt skift är det äntligen dags för SEMESTER! Som man har längtat såklart, underbart! Så nu kör vi sista rycket kära vänner sen har vi 2,5 vecka ledigt tillsammans. Tror vi tar med oss katterna och sticker till Åmål för att njuta och slappa, så fort som möjligt faktiskt.

Vädret ser ut att vara helt ok idag, i alla fall uppehåll för första gången på länge. Vi ska alldeles strax åka ut på en cykeltur, en sväng bort till Hammarö tror jag. Tar ungefär 1 timme att cykla i lugnt och skönt tempo, perfekt för en dag som denna. På vägen hem ska sushi inhandlas för att sedan avnjutas ikväll. Gott gott.

Igår kom även nyheterna om Winnerbäck ska ut på turné i höst i samband med den ny skivan. Hösten är räddad! Nu ska jag och syster planera in vilka konserter vi ska gå på, för det blir ju inte bara en :-) Den 4e november spelar han här i stan på LLA. Denna nyheten kan jag leva på länge.

cupcakes

Nybakade cupcakes

brödbak

I går var en stor baka bröd dag här hemma. Det blev 1 turbosnabb filmjölkslimpa & 2 sirapslimpor. Underbart gott och så mycket godare än vilket industriellt bröd som helst. Helt fantastiskt, snabbt och för att inte tala om enkelt. Men framförallt, roligt! Här kommer receptet på sirapslimpa.

50 g smör
5 dl filmjölk
50 g färsk jäst
2 dl mörk sirap
2 tsk salt
6-7 dl vetemjöl special
6-7 dl rågsikt

Smält smöret och blanda ned filmjölken. Värm till fingerljummet, max 37 grader
Smula ner jästen i en bunke och tillsätt degvätskan, sirap och salt
Tillsätt vetemjöl och rågsikt lite i taget tills degen går ihop och blir mjuk och elastisk. Den ska inte vara för kladdig!
Knåda in det sista mjölet för hand
Jäs i bunken under bakduk till dubbel storlek
Baka ut degen till två limpor och lägg i mjölade brödkorgar eller på en plåt med bakplåtspapper
Jäs under bakduk i ca 40 minuter
Grädda bröden i mitten av ugnen i ca 35-40 minuter
Täck dem med aluminiumfolie efter halva tiden så att de inte blir för mörka

Nygräddade sirapslimpor, fantastiskt gott!

småkakor

Här kommer grundreceptet på spröda småkakor & sen 2 varianter på smaksättning

5½ dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1½ dl florsocker
300 g kallt smör
1 msk kallt vatten

Gör så här:

Blanda vetemjöl, potatismjöl och florsocker i en bunke
Tärna smöret och nyp ihop det med mjölblandningen
Häll i vattnet och arbeta ihop till en deg. Knåda inte för mycket, degen ska endast precis gå ihop
Lägg degen i en plastpåse i kylen och låt den vila minst 1 timme

Gör småkaksdegen enligt grundreceptet
Sätt ugnen på 175 grader
Blanda strösocker och kanel
Rulla degen till små bollar och platta sedan ut dem till kakor på en plåt med bakplåtspapper
Räffla varje kaka med en gaffel
Pensla med uppvispat ägg och strö över kanelsockret
Grädda kakorna i mitten av ugnen i ca 10 minuter tills de fått en ljus färg

Hallongrottor:

Gör småkaksdegen enligt grundreceptet
Sätt ugnen på 175 grader
Rulla degen till små bollar och platta sedan ut dom till kakor på en plåt med bakplåtspapper
Tryck en grop med fingret i mitten av varje kaka och klicka i en knivsudd hallonsylt
Grädda kakorna i mitten av ugnen i ca 10 min tills de fått en ljus färg

kanelkakor

I går bakade jag kanelkakor, tänk vad gott det luktar hemma när det finns nybakat :-)

det är nog dags igen

För ungefär ½ år sedan så slutade jag med hästen som jag hade på foder. Vi klickade tyvärr inte, vilket är ett måste mellan häst och ryttare. Jag hade honom i ca 7 månader, men fick till slut inse att det inte fungerade.

Och som jag saknar det! Hästarna och allt som har med det att göra, jag är ju en hästtjej rakt igenom. Så nu börjar jag bli sugen på att leta efter en ny häst igen och den känslan blir inte mindre av att Johan peppar mig varje dag.

För mig är stall och hästar rena rama terapin, precis som bakning. Så nu är det nog dags att hitta en ny häst igen :-)

småkakor

I går bakade jag småkakor och det blev hallongrottor. Dom blev kanske inte så snygga men himmelskt goda och dom bara smälte i munnen. Och eftersom det var första gången jag bakade dom, så ger jag mig själv ett klart godkänt. Receptet var busenkelt och det bästa av allt är ju att man kan göra olika sorters kakor på samma grundrecept. Perfekt!

pasta med skinksås

En rätt som jag tycker mycket om är pasta med skinksås. En enkel och matig rätt som räcker länge. Dock blir den självfallet aldrig så god som mammas, men så är det väl med all mat. Mammas är alltid godast :-)

Du behöver:

Skinka
Ett paket bacon
Rödlök
En grön och en röd paprika
Champinjoner (gärna färska)
En burk creme fraiche
1-2 vitlöksklyftor
Kryddor
Ruccolasallad
Pasta

Hacka rödlök och paprikorna och fräs i het panna

Tillsätt skinkan, champinjonerna och bacon
Salta och peppra efter smak

Häll sedan över creme fraichen, ruccolan och pressa i vitlöksklyftan
Låt det sedan stå och gotta till sig på svag värme
Använd kryddor efter tycke och smaka av

Koka pastan enligt anvisningarna och sedan är det klart att servera
Smaklig måltid!

lunch på våran balkong

I denna värmen är det godast att hålla sig till enklare och kallare rätter, man är inte så sugen på varma och tunga rätter mitt på dagen. Vad är då godare än färskpotatis, kall romsås, gravad kallskuren lax, färsk sparris och sill? Billigt, nyttigt och det går snabbt att laga. Det kan ju inte bli annat än bra!

sju små sorters kakor

Under veckan som kommer ska jag baka bröd, skorpor & småkakor!

det gäller att passa på

Nu när det har varit så extremt varmt ute, så har faktiskt löpningen fått ligga på is lite. Inte för att inte lusten har funnits där, utan bara för att jag klarar verkligen inte av att springa i denna värmen. Men i går så mulnade det på och började regna lite lätt framåt kvällen, så då passade vi på att ta en löptur Johan och jag.

Däremot så var det lika kvavt och varmt ändå, och det var riktigt jobbigt att springa just för att det känns som att det inte finns något syre. Jag har verkligen svårt att springa i värmen, vilket är synd för jag vill verkligen. Men det var ändå skönt att komma ut på en tur även fast det blev lite kort, men till veckan ska det visst bli sämre och kallare väder och då blir det självklart fler och längre springturer!

när man får oväntat besök

I går var det dags för lite bak igen. Jag sa för ett tag sedan att jag nu har bakat så mycket sött den senaste tiden, och att det nu var dags att baka mer bröd, skorpor, pajer, småkakor osv. Sånt som håller sig länge och inte är färska bakverk. Men nu kom jag ju på att jag inte äger någon termometer till smör, mjölk osv så det måste jag införskaffa först. Och jag kunde ju inte stå emot suget att slänga ihop en smet så det blev raspberry cupcakes med frosting igår.

Senare på kvällen knackade det på dörren och där stod Sofia och Robert, ojoj det är inte ofta man får två besök på samma gång. Vi bestämde oss för att sätta oss ute på balkongen och dricka lite rödvin som fanns här hemma. Sen bara sprang timmarna iväg och inte förrens klockan var 01 gick sista gästen hem. Då hade vi hunnit fått i oss ett antal glas rödvin, hemmagjord sallad med rökor, lax och kräftor samt provsmaka dom nybakade cupcakesen. En himla mysig kväll och vad roligt det var att få oväntat besök!

I dag är både jag och sambon lediga och det är lika hett som vanligt ute. Så idag ska det bli en dag på stranden med lite gott att äta och en bra tidning och bok. Bara slappa hela dagen ska vi göra och försöka förtränga att vi ska jobba hela helgen sen. I kväll blir det antingen bio eller stanna hemma och kolla på kvarteret skatan, vi får se.
Men nu är det dags att sätta igång med frukosten och sen packa väskan!