Bilder från vandringen igår

läs på blogspot

Johan har bloggat här www.lopningochlivet.blogspot.com om våran vandring igår, kika gärna!

Acksjön

acksjön

Idag åkte vi iväg för att gå Acksjöleden som ligger lite utanför Molkom. Johan har gått den ett par ggr, förra året gick vi den för första gången tillsammans och nu var det alltså dags igen. Vädret kunde ej bli bättre med blå himmel och strålande solsken verkligen, en helt underbar höstdag med andra ord. Det är en jättefin led, men efter ett par km så hade dom dragit om sträckan ganska så långt, och det var riktigt snårigt. Vi snackar inte en liten lätt promeniss på en skogsstig här inte, utan här var det rätt ut bland snår och mossa i urskogen :) Efter vägen stannade vi självklart och fikade och bara njöt av solen, tystnaden och vattnet som brusade i bäckarna.

Så idag har benen fått jobba ca 12 km och det känns verkligen. Nu blir det vila på soffan resten av kvällen med god middag, film och kanske tom lite efterrätt. Känns som en bra avslutning på en otroligt lyckad dag! Bjuder på lite bilder i morgon.

Acksjöleden 2008

scones

Det har blivit många inlägg om just träning den senaste tiden och desto mindre om bakning. Är nog helt enkelt för att jag inte bakat på ett tag, vet egentligen inte varför, men det är väl som med allt annat att det går i perioder. Men här kommer i alla fall ett recept på scones, och det är väl något som alla gillar :-)

8 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 dl filmjölk
1 ägg
2 msk honung
50 g smör

Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål. Rör ihop filmjölk. ägg och honung i en annan. Tillsätt detta i mjölblandningen och hacka smöret i småbitar. Arbeta ihop detta till en deg. Smörj en muffinsplåt och gör åtta små bullar av degen. Lägg i dem i muffinsplåten och grädda ca 15 minuter i 200 grader.

veckans träning

Vaknade runt 14 efter nattens jobbpass. En snabb och lätt frukost senare så var vi på väg mot Skutberget. Sprang 7,8 km i skogen. Är supernöjd med dagens löparpass! Tempot var bra, andningen satt som den skulle och jag kände verkligen hur benen var fulla av spring. Jag har sagt det förr men jag säger det igen, gud så härligt det är att springa i skogen nu på hösten. Jag blir så glad och lycklig av alla färger och den härliga luften.

Veckans sammanlagda träning landar på:

Löpning: 18, 8 km

Vandring: 23 km

Redan ny vecka imorgon och nya träningspass att planera. Det blir också en vandring även denna veckan, på tisdag ska vi åka upp och gå Acksjöleden. Känns som att det kommer bli ännu en grymt bra träningsvecka, och vi vill ju verkligen passa på att vara utomhus så mycket som möjligt när det är så underbart väder. Det finns inget bättre än att träna utomhus, helt underbart.

Nu ska kvällen spenderas i soffan med god middag, film och mintchoklad. Hoppas ni haft en skön helg!

Vandringen Storspåret i torsdags

spring för livet

För att läsa mer och kika på lite kort från vår senaste vandring så kika in på www.lopningochlivet.blogspot.com

Tillbaka på hemmaplan

Nu är vi tillbaka på hemmplan igen efter 2 härliga dagar i Åmål. Direkt när vi kom fram åkte träningskläderna på och vi åkte ut till Hanebol och sprang en skön 5 km runda i kvällsolen i skogen. Det finns så många fina spår där ute och många olika distanser att välja på. Och nu på hösten är det ju fantastiskt att springa i skogen med den klara luften och alla härliga färger.

Igår gick vi våran vandring, Storspåret 23 km. Himlen var blå och solen sken och mer än det kan man ju inte be om. Riktigt fin vandringsled med mycket fint att titta på efter vägen. Efter ca 11 km stannade vi och grillade precis vid vattnet, hur skönt och vackert som helst. Mycket lyckad vandring måste jag säga och vi var ute ca 7 timmar inklusive raster osv.

Vistelsen avslutades med lunch med svärföräldrarna i hamnen och sen var det dags att åka hem. 2 härliga dagar och man kan ju inte påstå att vi legat på latsidan direkt ;)

Men nu ska vi försöka ladda inför helgens jobb, trevlig helg!

Mot Åmål

Igår sprang vi på Skutberget, underbart underlag att springa på och fantastiskt natur med vatten och klippor. Vi trotsade blåsten och duggregnet och det var faktiskt perfekt springväder. Tog 5km rundan med världens mardrömsbacke, hugaligen vad det sög i benen! Men det är bara att bita ihop och tänka på vilken bra träning det är att springa i sådana branta backar. Passet kändes riktigt bra i alla fall och tempot var också bra och slutade på 29 min blankt.

Kvällen avslutades med besök av syster. Vi lagade middag, drack rödvin och planerade några kommande konserter. Biljetter är bokade till Moneybrother nästa helg och Winnerbäck i november. Bättre kan det ej bli.

Idag ska det tvättas och packas, vi åker ju till Åmål i eftermiddag. Ska packa inför vandringen och kolla igenom vad vi behöver ha med inför den. Och även löparkläderna packas ner då vi tänkte springa en 6km runda senare ikväll när vi kommit fram. Kommer bli härligt att åka iväg lite, hälsa på svärföräldrarna och bli lite bortskämda. Och att mysa med missarna såklart, dom har ju varit där nästan 1½ vecka nu på semester :-)

Vandring Jäverön sommaren 2008

Ny vecka med många planer

Äntligen är det måndag och jag har ett jobbpass kvar innan det är min tur att "ta helgen" och vara ledig. Känner mig ganska så slut efter helgen då det varit mycket på jobbet, full fart nätterna igenom. Puh!

Planerna för veckan lyder som följer;

Tisdag: Springa med Johan, satsar på 7,5an. Träffa syster på kvällen.

Onsdag: Åker till Åmål på em till svärföräldrarna. Blir nog en springtur på 6,5 km på kvällen.

Torsdag: Ska vi gå en vandringled som heter Storspåret, ca 23 km. Härligt!

Fredag: Hemdags från Åmål och sen jobbar vi båda två natten 21-07.

Lördag: Vila. Jobbar natten båda två igen 21-07.

Söndag: Powerwalk 10km eller löpning 5 km. Dagsform får avgöra!

Har en känsla av att denna veckan som går i rasande fart ;)

Vandring vid Acksjöleden 2008

det vankas jobbhelg

I dag åkte vi ut till Kilenegården och sprang, det var sååå nära att vi struntade i det. Men lika så fort som den tanken slog oss så skärpte vi till oss och åkte iväg. 5 km med bra tid blev det och mer kan ni läsa här www.lopningochlivet.blogspot.com

Idag fick jag hem Winnerbäcks nya album och bok med posten. Vilken lycka! Lyssnat igenom skivan nu och vad kan man säga, perfektion såklart. Som jag längtar efter höstens och vinterns konserter nu.

Redan fredag nu och jag laddar inför helgens jobb. Johan kommer jobba på mina pass söndag och måndag natt, så det blir fint det. Han har föressten åkt ut till Hammarö sydspets för en stund sedan med en vän. Dom ska sova ute i natt och ha det gött :-)

Vi bestämde oss idag föressten för att göra Åmålsvandringen redan nästa vecka. Vi ska åka dit på onsdag för att hämta missarna, men då bestämde vi oss för att stanna tills fredag istället, och därmed göra vandringen på torsdag. Ska bli så roligt och nu hoppas jag på kanonfint höstväder!

Trevlig helg!

dags att planera våra vandringar

Yes nu börjar det dra ihop sig igen. Johan har ju vilat upp sig nu efter veckan i fjällen och jag är grymt sugen, så nu är det dags att börja planera.

Vi har två vandringar som vi ska göra denna hösten/vinter. Den ena är på 2 mil och går i Åmål. Och den kommer vi att göra i samma veva som vi ska vara där i en vecka och det blir i början på november. Johan har gått den vandringsleden hur många gånger som helst, men för mig blir det den första.

Den andra vandringen tänkte vi göra på Acksjöleden i Molkom. Den gick vi förra året också och det är hur fint som helst, en riktigt bra tur. Det är en kortare sträcka men ack så fint, har för mig att den ligger på 1,2 mil. Ja något sånt iaf och den har vi nog tänkt att göra så fort som möjligt. När vi är lediga samtidigt och vädret är bra liksom.

Ska bli riktigt skönt att komma ut på en längre tur igen, tror sist jag var ute på längre vandring var när vi gick från Kil till Karlstad 2,5 mil. Vilket var fantastiskt!

Bilder från vandringen Kil-Karlstad december 2008.

långpromenad

Lyckades faktiskt vakna rätt så tidigt efter nattens jobb, och när klockan var 14 var jag redan utomhus. Det blev en långpromenad på ca 8,5 km. Gud så härligt det är att träna utomhus! Jag kände mig riktigt pigg i benen också, gick så fort så jag nästan började springa ibland kändes det som, haha. Men nej, idag fick det "bara" bli rask promenad.

I natt är jag ledig men J ska jobba. Så vi ska snart äta lite middag och se på ett par avsnitt av en engelsk humorserie som heter "The IT crowd", riktigt rolig faktiskt. Och till den obligatoriska efterätten så blir det mörk choklad med smak av chili.

Sen ska jag bänksa mig i soffan/sängen och fortsätta läsa en bok som jag påbörjade igår som heter "Ultramarathon man" som är skriven av Dean Karnazes. Handlar om hans väg till att bli en ultramaratonlöpare helt enkelt och ja, man blir verkligen faschinerad! Han springer ett maraton INNAN ett maraton liksom, så bara...

kaktips

Tips för småkakor

• Klassiska småkakor är mördegskakor. Smör eller margarin blandas med mjöl till en deg. Mitt tips är att baka dem på riktigt smör. Smöret har en fin smak i sig själv och den är svår att nå på annat sätt. Margarin bör du bara använda om du till exempel måste äta mjölkfritt. Smörgåsmargarin har en lägre fetthalt än riktigt smör och kan inte användas till mördegskakor!
  • Väg upp fettet. Visserligen har förpackningen markeringar i gram men det blir aldrig så exakt som med vågen. Om du vet att vikten stämmer blir det också lättare att göra om succén när du lyckas!
  • När du hackat samman degen så låt den gärna vila en stund i kylen.
  • Det går fint att frysa deg om du vill.
  • Lite om värmen: Vilken temperatur du ska ha beror varierar från ugn till ugn. Men generellt kan man tänka att en ljus kaka ska ha lägre temperatur men längre tid. Ju längre tid desto knaprigare, men också torrare... Att prova sig fram är ett måste. Ta som vana att provbaka en kaka innan du bakar hela plåten! (Den kan du ju alltid provsmaka - du måste ju veta om den är god, eller hur?!)

Mjuka kakor

• Luft är viktigt! Nästan alla mjuka kakor börjar med att du vispar ägg och socker luftigt. Snåla inte på vispningen. Smeten ska vara vit och fluffig. När du sedan blandar i torrvarorna så rör ner dem försiktigt.
  • Fett (smör eller margarin) ska smältas och svalna innan det blandas i smeten. Se till att smöret svalnat ordentligt innan du rör ner det, så behåller smeten sin luftighet.
  • Smörj formen noga! Om du använder stöbröd eller inte är en fråga om tycke och smak. Kakan släpper lika lätt utan men den får en finare yta med.
  • Och så var det temperaturen... Alla ugnar är olika. Du måste prova dig fram till du vet vad just din ugn fungerar bra till. Men en viktig sak är att ingångstemperaturen är tillräckligt hög. Kakan ska snabbt få yta och börja stiga. Så kontrollera alltid att ugnen är tillräckligt varm innan kakan åker in. Ofta är det bättre att ställa temperaturen lite för varm och sedan sänka när kakan kommit i ugn.

Tips från www.bakakaka.se

M & J goes blogspot

www.lopningochlivet.blogspot.com

En blogg som till största del kommer att handla om vårat stora och gemensamma intresse för just löpning. Dvs distanser, tider, tävlingar, olika träningspass, springställen, mål osv.
Där kommer vi båda att skriva och dela med oss av vår träning.

Enjoy!

korvgrillning

I dag när jag har vaknat efter nattens jobb, sticker vi iväg till Hammarö för korvgrillning!

veckans planer & träning

Veckans planer & träningspass lyder som följer:

Söndag

Fredag: Löpning 5 km. Jobba 21-07

Lördag: Vila.

Söndag: Corepass 17.00. Jobba 21-07

Vad har ni själva för planer under veckan?

klassiska klokheter

Uthållighet regerar. Bygg alltid upp långdistansuthålligheten först (distansträning) innan du tränar snabbhet (tempoträning, intervaller).

Satsa klokt
. Satsa på att utveckla en sak i taget, inte både distans, tempo eller antal pass i veckan.

Öka stegvis. Öka strecka/tid respektive intensitet lite i taget för att inte bli övertränad.

Ät mer. Ju mer du tränar, desto mer behöver du äta. Var också noga med vätskeintaget. Mycket vatten!

Träna ute!
Vid urdåligt väder kan du träna på gymmet (löpband, spinning) men försök att träna utomhus så mycket som möjligt.

morgonlöpning

Hur laddar man bäst inför nattens jobb? Jo med en löptur såklart! Vid 10 tiden åkte vi ut till Kilenegården igen och sprang 5km. Jag var laddad i hjärnan men kroppen ville inte riktigt hänga med. Benen kändes tunga, andningen kom aldrig i fas och jag hade noll energi. Det kändes verkligen som ett uruselt pass, men ändå när vi kom i mål så blev tiden bättre än när vi sprang samma runda igår. Konstigt hur det är. Är ändå nöjd med dagens insats, även om själva löpning kunde varit bättre. Men det är ju så ibland, nästa gång kommer det kännas bättre och benen vara fyllda med spring!

Resten av dagen kommer jag spendera hemma, vila inför nattens 10 timmars pass. Även fast jag gör min långvecka på jobbet nu (6 av 8 nätter) så är jag ändå grymt laddad. Vi har många planer för veckan och massor med träning kommer det att bli. Allting flyter verkligen på för tillfället och det är inte mycket som slår den känslan.

löpning

Idag har vi en enda plan än så länge, och det är att åka iväg och springa. Johan har varit sjuk en vecka och jag har inte sprungit på ett par dagar, så vi tänkte nöja oss med halvmilen idag. Får se vart vi bestämmer oss för att springa, lutar åt skutberget eller kilenegården i alla fall. Och vädret ser kanon ut med sol och blå himmel, det finns inget alls att klaga på en dag som denna ;-)

Hur spenderar ni eran söndag?

när katterna är borta...

Idag åkte Johan till Åmål med missarna. Svärföräldrarna saknade våra små och ville att dom skulle komma på besök. Självklart är det inga problem då jag vet hur mycket katterna älskar att vara där. Så nu kommer dom leva lyxliv och bli bortskämda till tusen i en vecka :-)

Vi har också (äntligen) köpt bil! Den finns i Åmål och nu var den klar för hämtning, så Johan slog två flugor i en smäll och passade på att hämta den idag när han ändå skulle dit. Gud så skönt, vi har väntat på den ett par veckor nu. Vi har klarat oss bra utan, men nu fick vi ett sånt bra erbjudande så det hade bara varit dumt att inte tacka ja till detta erbjudande.

Vi ska snart bege oss ut på en tur. Lite mathandling, en sväng inom på Ikea, promenad på Skutberget och sedan en sväng till Skåre. Skön lördag! Kvällen blir nog på hemmaplan med god middag, lite rödvin och fint sällskap.

Trevlig helg!

det blir en lång dag

Som nattarbetare var det längesen klockan ringde 06.30 och man var tvungen att masa sig upp, för att ge sig iväg på någonting jobbrelaterat. Jag brukar ju vanligtvis göra tvärtom och komma hem och lägga mig vid denna tiden :-)

Men idag ska vi ha demensutbildning med jobbet hela dagen, vilket är både kul och behövligt. Upprepningar, nytänkande och utveckling är så viktigt inom vården. Förmodar att vi är klara runt 16 tiden och då är det bara att skynda hemåt och försöka sova några timmar, för sedan väntar 10 timmar jobb inatt. PUH! säger jag bara. Det kommer bli en riktigt lång dag detta.

Men sen är det helg och vi är lediga båda två, så ingen idé att gnälla. Positivt tänkande är det nya ;)

pannkakor

Ikväll ska vi äta pannkakor här hemma, det är ju faktiskt otroligt gott. För att inte tala om enkelt, bara blanda ihop smeten och steka. Vi äter oftast med vaniljglass och sylt till, mums! Plus att jag alltid har i några tsk vaniljsocker i smeten för lite godare smak, ljuvligt.

2,5 dl mjöl
0,5 tsk salt
6 dl mjölk
3 ägg
50 g smör eller margarin

Blanda salt och mjöl i en bunke och tillsätt hälften av mjölken. Vispa till en jämn smet och vispa sedan i resten av mjölken och slutligen äggen. Om man vill kan man smälta smöret och hälla direkt i smeten, eller så lägger man i en klick mellan gräddningarna direkt i stekpannan. Det är ju en smaksak. Och om man vill, ett par tsk vaniljsocker efter tycke och smak.

Servera med grädde, sylt, glass, socker eller vad man nu föredrar. Smaklig måltid!

morgonjogg

Klockan 06 studsade jag upp ur sängen och kände mig riktigt laddad. Tog fram träningskläderna, kokade ägg, fixade lite thé och yoghurt. När klockan var nästan 07 så var jag redo för att sticka ut, hann precis möta Johan i dörren som kom hem från nattens jobb. Väl ute var det skönt, bara jag och en massa människor som var på väg till/från jobb. Solen lyste och det var lite ruggigt, men det blev snabbt varmt när jag väl började springa. 5 km morgonjogg i behagligt "vakna-till-liv" tempo. Ett perfekt sätt att kicka igång dagen på!

Nu laddar jag för att trampa iväg på min trogna vän vid 12 snåret. Himlen ser blå ut och solen visar sig, så det blir behagligt cykelväder. Efter dom 2 milen kommer jag känna mig nöjd med dagens träning.

Önskar er en härlig måndag!

Måndagsplanering

Äntligen är helgens nattpass avklarade, nu är det min tur att ta helgen. Johan jobbar dock i natt också innan det är hans tur att vara ledig. Sen är vi lediga tillsammans ända tills onsdag kväll klockan 21. Riktigt skönt! Träning, utomhusaktiviteter och sömn ska prioriteras.

En av nackdelarna med att jobba natt är att man ligger oftast ständigt back på sömnkontot. Efter ett jobbpass sover jag ca 5-6 timmar, och har man då 4 nätter på raken så sliter det oerhört på kroppen. Alla behöver vi olika mängd sömn, absolut, men jag är inte en av dom som klarar mig på så få timmar. Så när jag är ledig försöker jag i alla fall att "sova ikapp" och få en "normal" dygnsrytm igen. Men det är också lättare sagt än gjort dessvärre.

I morgon tänkte jag komma upp tidigt och ge mig ut på en lättare springrunda. Har varit inne i en svacka när det kommer till träningen och nu är det dags att rycka upp sig igen och ta nya tag helt enkelt. Så imorgon startar dagen med ca 5,5 km löpning och sen som grädde på moset tänker jag ta cykeln ut till Skåre på förmiddagen, det blir ungefär 2 mils cyklande fram och tillbaka. Så jag hoppas på uppehåll och lite sol inför morgondagen :-)

I Skåre ska jag först hälsa på syster en stund, och sedan är det äntligen dags för ett besök hos frissan. Håret är långt, topparna slitna och utväxten ska vi inte ens tala på. Så det ska bli grymt skönt att bli lite ompysslad och fixad ett par timmar. Det är ju vardagslyx om något!

Sen får vi se vad kvällen bjuder på helt enkelt, hoppas ni haft en skön helg! Nu har vi en ny underbar vecka att se fram emot eller hur, full fart!

kladdkaka

Det finns en uppsjö av olika recept på detta smaskiga bakverk,
men vilket är just ditt bästa recept på kladdkaka?

min morot

I dag ska vi ut och springa. Jag älskar att springa tillsammans med Johan, det har liksom blivit till våran grej. Han pushar mig, skäller på mig, hejar på mig och ger mig ett driv utan dess like när vi är ute och springer. Allt för att jag ska kämpa, orka och förbättra mina resultat gång på gång, trots att svetten rinner, benen värker och jag flåsar utan dess like. För han vet att jag orkar och kan. Han är min stora morot och inspiration ute i spåren. Han är min stora drivkraft.

Planen är att vi ska cykla ut till Färjestad och springa vid Tyrstugan. Där finns det spår på 2,5 och 10 km. Antingen blir det ett par varv runt 2,5an om vi inte slår på stort och springer milen dvs. Inget är omöjligt! :)

sega chokladrutor

Idag har vi tvättat hela förmiddagen och gått omkring och småstädat och plockat i lägenheten. Efter lunchen så blev jag så sugen på att baka, så jag gjorde sega chokladrutor. Perfekt till kaffet i eftermiddag!

Du behöver:

2 tsk bakpulver

Gör såhär:

Smörj och bröa en ugnsform med måtten 20-25 cm
Smält smöret på svag värme
Vispa ägg och socker riktigt pösigt och rör ner det smälta smöret
Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver
Rör sedan försiktigt ner det i äggsmeten
Häll smeten i formen och grädda i 35 minuter i 150 grader

så mycket dröm

Kickade igång dagen med att cykla ut till Jacobsbergspåret vid sjukhuset. Härligt väder och det blev 5 km löpning. Det satt riktigt fint och man mår ju aldrig så bra som man gör precis efter ett träningspass, underbart!
Ikväll ska vi äntligen gå på bio, det var evigheter sen verkligen. Och det får bli Tarantinos nya film, den verkar vara riktigt bra.

Redan fredag imorgon och vi ska spendera helgen på jobbet. Ibland känns det som att man inte gör någonting annat än att cyklar fram och tillbaka till jobbet. Men som jag sagt innan, så känns det ju ändå mycket lättare och roligare när både Johan och jag jobbar på samma pass.

Annars så händer det mycket i vårat liv för tillfället, vilket känns helt fantastiskt. Framtiden är VÅR!

dags för löpning

I dag är vi lediga båda två, så skönt! Vi tänkte gå ner till stan en vända och kika lite, bara strosa omkring. Och i eftermiddag ska vi ge oss ut i löparspåret igen, blir mellan 5-7,5 km idag. Ser ut att vara skönt springväder idag och det var längesen vi var ute tillsammans nu, så det ska bli riktigt skönt!

topphälsa

Jag prenumererar på en enda tidning och det är Topphälsa, och idag kom den hem i brevlådan. Det är en riktigt bra tidning och den innehåller intressanta artiklar om mat, hälsa och träning. Så nu ska jag snart lägga mig i sängen och lusläsa den från början till slut. Jag rekommenderar den varmt för alla er som älskar att läsa om träning och hälsa!