nu ska två bli tre

Hej på er!

Tack för alla era grattis, det värmer ska ni veta.

Dom senaste veckorna har verkligen varit tuffa. Jag har bokstavligt talat blivit helt däckad av graviditeten. Extremt trött och ingen energi och konstant illamående med allt vad det innebär. Vilket har resulterat i att jag enbart har sovit, ätit och spytt dom senaste veckorna. Helt otroligt hur ett litet pyre kan slå ut en så totalt (jag vet att det är olika för alla, önskar jag vore en av dom som inte märker av någonting...) och sno all energi och kraft som man har. Men det är bara att härda ut, inse att det är en del av processen och omställningen som kroppen gör. Jag hoppas att det går över snart i alla fall, så man kan få lite kraft tillbaka.

Att träna har varit helt uteslutet, jag har knappt orkat ta mig ut på promenader. Bheöver jag säga hur mycket jag saknar att springa? Det kryper i benen! Men så fort illamåendet har gått över lite och jag får lite mera ork, ska jag ta tag i träningen igen. Det ska bli riktigt skönt måste jag säga.

Så förutom en bebis i magen så rullar livet på som vanligt hos oss. För ett tag sedan var vi på Julmarknaden i Liseberg med Johans familjen, äntligen säger jag bara. Har velat åkt dit så många ggr och visst var det mysigt. Även om det inte var någon snö, så regnade det som tur var inte och man fick lite mera julstämmning i alla fall.

Jag har även varit iväg till frissan och klippt av det mesta av håret. Var så trött på det ljusa också, så det blev två olika sorters slingor i bruna nyanser i hela håret. Jag är mycket nöjd och nu känns det som att det är lite mera liv i håret, skönt med en förändring också. Det behöver man verkligen ibland.

Mycket julbak har det blivit också med hela familjen. Lussekatter, pepparkakor, 3 olika sorters kola, rocky road, ischoklad, tryffel m.m. Vi har också julpysslat, klätt granen och alla klapparna är inhandlade och inslagna. Känns som att vi hunnit med precis allting som vi planerat i år och nu är vi allt redo för julen :-)

Om bara ett par dagar är det redan dags, tänk vad fort tiden har gått. Det är verkligen helt otroligt! Jag ser fram emot en mysig jul med hela familjen och god mat och mycket gott. Men än så länge är det bara söndag och det är snart dags att börja med maten här hemma, tur det för jag är ju hungrig som vanligt numera. Sen ska Johan i väg och jobba natt, så jag och missarna tänker ta det lugnt framför tvn och bara slappa.

Hoppas ni haft en härlig helg!



Kommentarer
ullis

Jag skulle vilja se en bild på din nya frisyr, den lät jättefin :o)

Jag känner så igen det där med att bli totaldäckad, hela sommaren bara försvann för mig känns det som för jag har spytt något så ofantligt mycket. Rekorddagen var när jag spydde inte mindre än 5!!!! gånger på en och samma dag. Riktigt jobbigt. Meeen det är ändå värt det för tack och lov så gick illamåendet över även om det tog tid.



Vad skönt att vara klar med allt, vi har knappt börjat känns det som men jag tänker inte stressa. Vi hinner.

2009-12-20 @ 18:48:08
URL: http://mountainstream.blogspot.com
Fröken M

den där tröttheten är inte att leka med. Jag är glad att jag hade ett jobb som tvingade mig att hålla igång under den perioden. Annars vette tusan vad jag hade gjort. Illamåendet lyckades jag ju hålla borta med att äta konstant. det var en riktig SKIT period, men som tur är går den ju över...

Och i slutändan antar jag att det är värt det oxå...

Kram

2009-12-20 @ 18:56:31
URL: http://www.metrobloggen.se/michaelaj
Sara

Haha,, jodå jag är positiv då jag jobbar, suckar aldrig då jag slår in julklappar, det är bara innan jag börjar jobba och sedan klagar kroppen efter att jag jobbat!!!

Jag menar bara att folk är stressiga, irriterade när dom får stå i kö, och sedan vänta för att få paketet som julklapp.. :) det är då jag menar att dom får väl lära sig att komma i tid:D jag är överlycklig att få tjäna pengar eftersom ajg ska till polen i april:)

Grattis gumman igen till graviditeten, och givetvis påverkas man olika, bara att ta detta, det går oftast över, olika där också!!!

Stor kram på dig, du och johan blir TOPPENföräldrar:D

2009-12-20 @ 19:38:08
Ann-Sofie

Grattis grattis grattios :D

2009-12-20 @ 21:08:20
URL: http://mrsintergender.blogg.se/
Velfia

Åh den Rocky Road är riktig god - det ska vi ha på vårt julbord med. Vilken vecka är du i?

2009-12-21 @ 07:09:35
URL: http://velfiasvardag.blogg.se/
Fröken M

Jag drack hejdlösa mängder ica´s nyponsoppa ( Hällde över i pet flaskor för att kunna ta med mig överallt )och knaprade havrefras ur en burk som jag hade i väskan. Även rå potatis med skal slank ner, sisådär 5 om dagen. Däremot gjorde läsk och godis mig mer illamående än någonsin så det var bara att skippa. Tack och lov försvann illamåendet nästan på en gång i v 11-12. Hur långt har du gått ? Kan glädja dig med att även den värsta tröttheten försvann då.... = )



Recept på kärleksmums:

Till kakan:



200 gram smör eller margarin

2 dl vatten

4,5 dl socker

4,5 dl mjöl

5 ägg

3 msk kakao

4 tsk vaniljsocker

3 tsk bakpulver



- Sätt på ugnen på 200 grader. Även 200 grader vid varmluftsugn (men passa så den inte blir för torr, ta hellre 5 minuter kortare om du har varmluftsugn och prova med en baksticka)

- Smält smör och tillsätt vattnet i en kastrull.

- Vispa ägg och socker poröst.

- Blanda de torra ingredienserna och vänd ner i sockerblandningen. Tillsätt smörblandningen.

- Häll upp i en långpanna (självklart har du bakplåtspapper i botten)

- Gräddas i ugnen 20-25 minuter (håll koll och prova med bakstickan så den inte blir för



Till glasyren:



150 gram smör eller margarin

4-8 msk kallt kaffe (smaksak, men jag brukar ta 5 st)

3 tsk vaniljsocker

4 msk kakao

florsocker i den mängd att glasyren tjocknar ( ca 5-7 dl)



- Smält smöret och tillsätt sedan övriga ingredienser. Rör ner florsocker lite i taget tills glasyren får en någorlunda tjock konsistens.

- Bre sedan glasyren över en något avsvalnad kaka.

- Stö över coccos och skär kakan i fyrkanter. torr!!)



Det här är ett "stort" recept, men kakan blir kanon god och det funkar fint att frysa den =)



2009-12-21 @ 09:16:59
URL: http://www.metrobloggen.se/michaelaj
Anki

Jobbigt att vara så totaltrött men samtidigt är det ju skönt att veta att det är värt det senare..:)



Att det är jul snart är verkligen svårt att förstå, jag tycker tiden bara har runnit iväg... Skall fixa mina sista julklappsinköp idag och sedan är det inte mycket mer att göra än bara vänta...ler

2009-12-21 @ 09:19:03
URL: http://metrobloggen.se/anki85
Kristian

Ang. frisyren: _pics or it didn't happen!_

2009-12-21 @ 10:06:42
URL: http://vagordudar.blogspot.com
Charlotte

Hejsan! Vet inte om du såg min kommentar på Michaelas sida på FB? Jag kan iaf inte skriva till dej...vet inte vad det är som inte funkar :) Ser iaf att Du är med barn! GRATTIS- vad roligt! Ser att du inte mår så bra men det går över, jag lovar! Och det är värt det :) Även om det känns asjobbigt när det enda man gör är att spy och sova typ... Och snart...kommer Ni få mysa med en litet bebis! Det är sann lycka! Så, GRATTIS igen! Kram!

2009-12-21 @ 11:25:21
Sandra

Ååh, tänk vilken underbar tid ni har framför er =) MYS!

2009-12-21 @ 20:34:33
URL: http://sandrutts.blogg.se/
Natasha

Vad roligt! Grattis!

Ja, verkligen, det ska bli helt underbart med en vit jul.

Ha en fin tisdag!

2009-12-22 @ 09:43:02
URL: http://www.natashasblogg.se/
Sara

Hej melanie. Jag är så ledsen just nu för vi har mist vår bebis. Var in akut idag och fostret hade inte levt på ungefär 6-7 veckor..(alltså dött i ca vecka 8-9) men min kropp hade inte stött ut det så idag fick det framkalla ett missfall. Det värsta jag varit med om. Vi får ta nya tag när vi kommit över detta.:( Det är verkligen mirakel man har i magen och det är inte förrän nu jag verkligen insett vad skört livet är. Önskar dig ett stort lycka till och en fin jul. kram

2009-12-23 @ 16:49:06
URL: http://blogg.petersara.se
Sandra

Hoppas att illamåendet går över snart, tänk vad häftigt det är att det påverkar kroppen så.

2009-12-24 @ 19:54:27
URL: http://sandra-vardagen.blogspot.com
Sanna

Här kommer ännu ett grattis! Spännande tider med bebis i magen :)

2009-12-27 @ 07:59:18
URL: http://ovninggertraning.blogg.se/
Jenny

Det vore skoj att se dig anta utmaningen, att sammanfatta 2009 i bilder. Höjdpunkter och downs...



http://jennylundh.se/2009/december/utmaning.html



MVH Jenny

2009-12-29 @ 17:14:32
URL: http://jennylundh.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & Muffins

Bloggen om bakverk & träningsvärk

RSS 2.0