recept på kladdmuffins

Ingredienser:

2 ägg
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 gram smör
½ dl matolja
1 dl ljus sirap
2 dl vetemjöl
1 dl kakao av god kvalitet
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
100 gram mörk kvalitetschoklad 70%

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker poröst.
Smält smöret, häll i matolja och sirap, blanda det med äggsmeten.
Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten (vispa inte!)
Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad och blanda den med smeten.
Placera ut formarna och fyll dom med smet.
Grädda dem i mitten av ugnen i ca 12-15 minuter. Muffinsarna ska sjunka ihop i mitten när de tagits ut.
Låt svalna och garnera gärna sedan med en klick lättvispad grädde och bär, men det går också utmärkt att äta dom som dom är. Går även att frysa!


Kommentarer
Spessartin

Använder du dina my little pony-sängkläder? Om du gör det får du gärna ta bild och visa =)



Jag trodde helt bestämt att jag hade börjat prenumerera på din nya blogg, men inte! Nu har jag i alla fall fixat så att jag kan följa dig på Bloglovin!



Den där bilden ja... jag trodde faktiskt inte att gödsel gjorde sån skillnad.

2009-06-14 @ 17:59:47
URL: http://spessartin.blogg.se/
Lisa

Åh tack!

Nu ska det bakas..

Kanske skulle ha provat till midsommar?

Sugen är jag iaf :)

Har faktiskt bakat bröd här hemma, men så är det ungefär det enda bröd jag äter med så då kan man ju offra sig :) ha ha!

Själv orkar jag högst 4-5 km alltså.. Sen är jag nog mest död :)

Hoppas att ni har en mysig söndagskväll!

kram.

2009-06-14 @ 21:53:23
URL: http://fliza83.blogg.se/
anneli

låter gott^^ jag lyckas däremot aldrig få mina muffinsar kladdiga, blir mest fluffigt...

2009-06-14 @ 22:51:08
URL: http://annelimaria.blogg.se/
Sandra

Gooott!

2009-06-15 @ 08:58:35
URL: http://sandrutts.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & Muffins

Bloggen om bakverk & träningsvärk

RSS 2.0